گزارش سمینار «عملی کردن ایده ها»

برنامه سمینار «چگونه ایده های خود را عملیاتی کنیم و به موفقیت برسیم» در روز جمعه ۱۵ مرداد ۹۵ در محل تالار بیهقی در شهرستان سبزوار  و به دعوت کانون فرهنگی هنری سردار شهید حاج حسین محمدیانی از ساعت ۱۹ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.


عملی کردن ایده

قبل از برگزاری سمینار اینجانب، نوجوانان کانون طی مراسمی همخوانی زیبایی را به مناسبت گرامی داشت ایام دهه کرامت برای شرکت کنندگان ارائه کردند.

عملی کردن ایده

در ادامه برنامه، تعدادی از نوجوانان هنرمند و ورزشکار کانون به نمایش زیبای ورزش باستانی پرداختند که بسیار برای شرکت کنندگان جذاب بود.

قبل از آغاز سخنرانی از شرکت کنندگان خواسته شد تا اگر ایده ای دارند که در مرحله عملی کردن ایده متوقف شده است با ذکر علت توقف آن معرفی نمایند. تعدادی از جوانان و نوجوانان شرکت کننده به ارائه ایده های خود پرداختند و علت اصلی توقف ایده خود را عدم حمایت مسئولین و عدم تخصیص بودجه برای عملی کردن ایده ها اعلام کردند.

در ادامه، سخنرانی اینجانب نیز با طرح سوالی از حضار آغاز شد و موضوع تعداد دانشگاه های ایران در مقایسه با کشورهای صنعتی و نیز کشورهای پرجمعیت و نسبتاً پیشرفته جهان به چالش کشیده شد.

 عملی کردن ایده

متاسفانه کشور ما به دانش گرایی صرف (و البته شاید بهتر باشد بگوییم گاهی مدرک گرایی صرف) و عدم توجه جدی به عملگرایی در کسب و توسعه فناوری ها ( و به کار بستن دانش ها) گرفتار شده است و بودجه هنگفتی صرف آموزش عالی در دانشگاه ها می شود. اما این امر به دلیل عملی نشدن ایده ها و طرح ها و دانش ها و برنامه ها اغلب بازدهی چندانی ندارد. دانشگاه های ما بیش از هر چیز به افزایش آمار قشر بیکار تحصیل کرده و نیز تربیت نخبگان برای مهاجرت از کشور به سمت کشورهای پیشرفته کمر همت بسته است.

عملی کردن ایده در ادامه مبحث عملی کردن ایده ها با اشاره به موضوع وظیفه گرایی، نتیجه گرایی و تکلیف گرایی، به حوزه هایی که در آن ها مبحث عملی کردن ایده ها در ارتباط با تاکید شعار سال یعنی اقدام و عمل وجود دارد پرداخته شد.

این حوزه ها شامل فکر و عمل، علم و عمل، برنامه و عمل و ایمان و عمل می باشد.

عملی کردن ایده

به رغم برنامه تبلیغاتی محدود انجام شده و نیز برگزاری جشن بزرگ برترین های کانون در  روز قبل در تالار کاشفی سبزوار از سوی کانون مذکور، و روز و  ساعت برگزاری، استقبال از سمینار نسبتا خوب بود.

عملی کردن ایده

در پایان سمینار بر اساس احساس نیازی که به برگزاری یک کارگاه تخصصی برای علاقمندان و شیفتگان عملی کردن ایده ها وجود داشت وعده برگزاری یک کارگاه تخصصی سه ساعته به شرگت گنندگان داده شد و قرار است به زودی این کارگاه در سبزوار برگزار گردد.

عملی کردن ایده

در انتهای برنامه به پرسش های بسیاری از حاضرین پاسخ داده شد. کتاب تفکر پازلی نوشته اینجانب ( محمد حسن توفیقی) که با هدف تقویت تفکر و خلاقیت و نیز کمک به عملی کردن ایده ها در جامعه ایرانی نوشته شده است، در معرض خرید علاقمندان قرار گرفت و موزد استقبال تعدادی از شرکت کنندگان واقع گردید.

عملی کردن ایده

از شما نیز دعوت می شود اگر هنوز این کتاب را به صورت الکترونیکی یا چاپی آن تهیه نکرده اید نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *