سال نو

قورباغه ای که باید همه ما در سال نو قورت بدهیم!

سال نو را با تحول آغاز کنیم

با فرا رسیدن روزهای آخر سال و در آستانه ورود به سال نو، صحبت از تازگی و نو شدن و تحول بر سر زبان ها جاری است. جنب و جوش و پویایی در جامعه و رونق در بازار کسب و کار به وضوح دیده می‌شود. هرچه به سال نو نزدیک می‌شویم امید در جامعه رونق می‌یابد و چهره ها خوش‌روتر می‌گردند. در تعطیلات نوروزی بر خلاف روزهای پایان سال از دغدغه‌های کاری در میان اغلب مردم دیگر خبری نیست. روزهای زیبایی است که خیلی‌ها دوست ندارند این روزها به پایان برسد.

اما به نظر می‌رسد عده کمی هستند که ضمن لذت بردن کافی از تعطیلات در کنار خانواده، فامیل و دوستان خود، برای بعد از تعطیلات خود نیز برنامه کاری مشخص و منظمی دارند و برای آن روزها، قبل از فرا رسیدن نوروز فکر کرده اند. برخی هم از فرصت فراهم آمده در فراغت نوروزی سال نو استفاده می‌کنند و برای آینده خود هدف گذاری و برنامه ریزی می‌نمایند. سال ۹۶، سال خروس نام گرفته است. خروس، به وقت شناسی بیش از هر چیز شهرت دارد. امید که خصیصه نیکوی وقت شناسی در سال نو در مردم ما تقویت شود.

مطلب زیر  برگرفته از کتاب تفکر پازلی است که از شما دعوت می‌کنم در آستانه فرار سیدن سال نو این مطلب را مطالعه فرمایید. به ویژه اگر برای سال نو خود فکر و برنامه مشخصی ندارید می‌تواند برای شما مفید باشد.

سال نو

تفکر، ضرورتی برای دست یابی به تحول در سال نو

تفکر، جزو دشوارترین کارها و البته با ارزش‌ترین کارهای انسان است. خوب چه کنیم که بیشتر به تفکر رو بیاوریم و به آن عادت کنیم. اصولاً همواره باید در تلاش باشیم تا عادت‌های خوب و سازنده جای عادت‌های نامطلوب در زندگی ما را بگیرند. سال نو را می توان برای خود سال کنار گذاشتن برخی از این عادت های نامطلوب قرار داد و جایگزین آن ها را عادت های مفید که به پیشرفت و تعالی ما کمک می کنند قرار دهیم. از جمله عادت های نامطلوب، اهمال کاری و بی نظمی در کارها است که در اغلب ما این عادت ها ریشه دوانده است. اما عادت های خوبی که می تواند جایگزین این ها شود، سحرخیزی و داشتن یک برنامه پیگیری برای تحقق برنامه های مان است.

برایان تریس در کتابی که بیشتر با آن کتاب شهرت جهانی یافت با عنوان “قورباغه را قورت بده” بر این تأکید دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارتان را اول از همه انجام دهید. معمولاً مهم‌ترین کار در زندگی ما که از آن فرار می‌کنیم سخت‌ترین کار به حساب می‌آید. او این سخت‌ترین کار را به قورت دادن قورباغه تشبیه کرده است که بسیار مشمئز کننده است.

سال نو

هدف او در این کتاب در اولویت قرار دادن کارهایی است که بر حال و آینده ما بیشترین تأثیر را می‌گذارند. او با این توصیه می‌خواهد به ما کمک کند که گام‌های بلند و فوق العاده در زندگی برداریم. از وقت ارزشمند خوب بهترین بهره را بگیریم و زندگی خود را به یک زندگی رو به رشد وتعالی سوق دهیم. او به ما می‌گوید چگونه از تنبلی مخرب دوری کنیم و به جای آن به تنبلی سازنده روی بیاوریم. برای این کار از ما می‌خواهد روی کارهای کم ارزش تنبلی کنیم تا برایمان وقت و فرصت کافی برای کارهای با ارزش فراهم شود.

سال نو

قورت دادن قورباغه ای بزرگ و زشت در اول یک روز کاری به معنای آن نیست که هر روزمان را بسیار سخت و با تنفر آغاز کنیم. این استعاره، حاکی از آن است که وقتی مهم‌ترین کار که برای ما بیشترین نتیجه را می‌دهد انجام دادیم بر رفتار طبیعی ذهن مان که ما را به عدم تغییر و تکیه بر کارهای عادی و عادت‌های بی زحمت تشویق می‌کند غلبه می‌کنیم و کاری که ما را یک گام بزرگ به جلو می‌اندازد انجام می‌دهیم. آن وقت نه تنها انجام کارهای دیگر برایمان ساده تر می‌شود بلکه وقتی از نتیجه بزرگی که از انجام کارهای مهم به دست آورده‌ایم هیجان زده و با انگیزه تر خواهیم شد. پس همواره زندگی ما رو به رشد سریع و بسیار هیجان انگیز است و از زندگی مان واقعاً لذت می‌بریم.

سال نو

تفکر، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کار برای شروع

اما بنابرآن چه گفته شد حق این است که همه ما مهم‌ترین و با ارزش‌ترین کار برای شروع یک روز کاری را تفکر بدانیم. اختصاص اندکی از زمان به تفکر در ابتدای هر روز، به ما توانایی مدیریت انگیزه، انرژی، وقت و احساسات مان را می‌دهد تا نه تنها یک روز خوب کاری را پیش رو داشته باشیم، بلکه افق آینده روشن و موفقیت آمیزی را برای خود ترسیم و تضمین نماییم. اکنون می توانید این ویژگی های ارزشمند را به طور وسیع تر و جامع تر به شروع یک سال جدید تعمیم دهید.

سال نو

تفکر می‌تواند به اشکال مختلفی بروز نماید. مانند برنامه ریزی، مرور و بازنگری اهداف و انگیزه‌ها، ارزیابی و تحلیل عملکرد، اصلاح روش‌ها، مطالعه عمیق همراه با تدبر کتاب‌های آسمانی، مطالعه و درس گرفتن از آثار ارزشمند و نظر بزرگان و رهبران زندگی و کسب و کار، ایده پردازی، تدبر بر روی انتقادات و پیشنهادات، جستجوی راه حل‌های نوآورانه برای مسائل موجود، جستجوی راه حل‌های خلاقانه برای پیشگیری از بروز مسائل در آینده، خودارزیابی، نواندیشی، نوشتن و بررسی اهداف و برنامه‌ها و یا موارد دیگر.

در آستانه فرا رسیدن سال نو، سال ۱۳۹۶، برای همه شما عزیزان سالی پر از خبرهای خوب و خوش همراه با موفقیت، سلامتی و سربلندی آرزو می کنم. هر چند طبق عادت های زیبایی که در این ایام داریم برای همدیگر سالی خوب را آرزو می کنیم، اما این نکته را یادآور می شوم که سال خوب صرفاً خواستنی نیست، بلکه ساختنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *