چرا مسئله تان تا کنون حل نشده است؟

برای آن که یک مسئله را با رویکرد تفکر طراحی حل کنید باید ابتدا در صدد تغییر صورت مسئله برای خود باشید تا بتوانید زاویه دید خود را از آن چه به آن قبلاً توجه می شده است به سمت دیگری تغییر دهید. اگر قرار بود مسئله‌تان با همان تعریف قبلی حل شود پس نیازی به استفاده از تفکر طراحی نداشتید.

مسئله

در این روش باید مسئله‌تان را تغییر شکل بدهید تا بتوانید جور دیگری آن را حل کنید. به کمک باز تعریف صورت مسئله می توانید ریشه های آن را بهتر شناسایی کنید و مشکل اصلی که باعث شده تا کنون مسئله‌تان با روش های دیگر حل نشود را کشف کنید.

برای باز تعریف مسئله لازم است با ایجاد فضای همدلی و همراهی با مشتری یا مصرف کننده محصول یا خدمت مورد نظر، نیازهای واقعی او را عمیقاً کشف کنید. با او صمیمانه ارتباط برقرار کنید و به درد دل ها و دیدگاه هایش عاشقانه گوش دهید. در میان حرف های ساده و صادقانه او عباراتی را می یابید که نیاز واقعی او را بیان می کند و این، آغاز راه برای یافتن حل مسئله است.

باید این گام را بسیار صبورانه و هوشمندانه بردارید. نتایج این گام، شما را به درستی به گام بعدی یعنی ایده پردازی هدایت می کند.

تغییر صورت مسئله به شما این امکان را می دهد تا از نگاه قالبی به مسئله تان فاصله بگیرید و شرایط جدیدی را برای حل آن فراهم کنید. همچنان که دیدگاهافراد مختلف در مورد یک موضوع خاص می تواند با هم متفاوت و حتی گاهاً متضاد باشد، پس یک مسئله هم می تواند از زوایای مختلف توصیف ها و تعریف های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال یک تعریف از پیچیدگی می تواند فراوانی ارتباطات فی مابین اجزای یک سیستم باشد، در حالی که تعریف دیگر پیچیدگی تعداد درجات آزادی موجود بین اجزای یک سیستم است که کاملاً در تضاد با تعریف قبل می باشد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *