سخن آغازین در خصوص تفکر طراحی

شاید برخی از شما با موضوع تفکر طراحی آشنا باشید و اطلاعات خوبی هم در این خصوص داشته باشید و هدف شما از پیگیری مطالب این سایت ارتقای دانش و تجربه تان در خصوص این موضوع باشد. اما مطمئن هستم برای بسیاری از افرادی که با این عبارت برای اولین بار برخورد کرده اند و یا علاقمند به آشنایی بیشتر با این موضوع هستند مطالب زیر برایشان جالب باشد. پس با هم به این مطالب توجه می کنیم:

4444

حتماً با میکروسکوپ و تلسکوپ از نزدیک کار کرده اید و یا حداقل این ابزارها را به خوبی می شناسید. یکی از روش های مواجهه با واقعیت های زندگی و یا کسب و کارتان، مشاهده این واقعیت ها از دو دریچه میکروسکوپ و تلسکوپ است. با میکروسکوپ، جهان موجوداتی بسیار ریز و متشکل از جزئیات بسیار زیاد به نظر می آید. اما با تلسکوپ واقعیت ها بسیار نزدیک به نظر می رسند. هر کس یک ستاره شناس است و دنیا پر از ستاره. اما وقتی تلسکوپ ها را کنار بگذاریم و همه به سراغ میکروسکوپ برویم حالا دیگر جهان چیزی نیست جز انواع چاله چوله ها و شکاف های متنوع. برای کسب موفقیت در زندگی و یا کسب و کارتان، شما هم به تلکسوپ نیاز دارید و هم به میکروسکوپ. این به معنی نیاز به جمع آوری همه گونه اطلاعاتی است که در میان صدها کتاب، مجله و کنفرانس به طور پراکنده وجود دارد. همچنین این امر مستلزم گفتگو با ده ها کارشناس و متخصص حرفه ای است، البته اگر شانس بیاورید و این فرصت به خوبی برای شما فراهم گردد.

شاید وقت بسیار زیادی و گاهی همه عمر خود را صرف آموختن کنید اما هیچ بهره ای از این آموخته های خود نبرید. فتح قله های موفقیت در کسب و کار و زندگی، عمل کردن به آموخته ها است و نه باز هم آموختن در مورد چگونه عمل کردن. آشنایی با روش های تحلیلی به تنهایی کارایی ندارند. شما به مهارت هایی نیاز دارید تا بتوانید آینده مطلوب و راه حل های خلاقانه رسیدن به آن را خودتان طراحی کنید. وظیفه شما سرو سامان دادن به “به هم ریختگی ها” است.

این سایت با هدف کمک به شما طرح ریزی و راه اندازی شده است تا آگاهی، عشق، تصمیم، عزم و استعداد خود را برای خلق چیزهایی عظیم و فوق العاده به کار گیرید، بدون آن که در باتلاق تئوری ها و جزئیات غیر ضروری گرفتار شوید. فرض ما این است که هدف شما تغییر دادن جهان است و نه صرفاً مطالعه آن. اگر به این نتیجه رسیده اید که در بین سایت های متنوع با موضوعاتی چون بهبود و یا تحول در کسب و کار و توسعه کارآفرینی و یا بهبود و توسعه فردی و اجتماعی به دنبال یک سایت می گردید که دقیقا به شما بگوید چه کاری لازم است انجام بدهید درست به خال هدف زده اید و انتخاب این سایت برای هدایت کسب و کار و زندگی تان انتخابی درست و هوشمندانه ای بوده است.

واقعیت این است که انسان موفق یا یک کارآفرین عناوین شغلی نیستند، بلکه یک حالت و ویژگی ذهنی در افرادی است که می خواهند آینده خود و جهان را تغییر دهند. از این رو مخاطبین این سایت گستره وسیعی از انسان هایی است که می خواهند با مسائل خود و جهان با یک رویکرد خلاقانه نگاه کنند و همواره خلاقیت و نوآوری بر افکار و رفتار و عملکردهای آن ها سایه افکنده است. از این قبیل افراد:

  • افرادی که در کارگاه ها و دفاتر کاری کوچک خود و بعضاً در زیر زمین ها و موقعیت های بسیار دور از امکانات مشغول به کار هستند و درصدد ایجاد شرکت ها و کارخانجات شاخص و پیشرو و پر افتخار در آینده هستند.
  • زنان و مردان شجاعی که در شرکت ها و سازمان های بزرگ و صاحب نام مشغول فعالیت هستند و در تلاش برای حل خلاقانه مساثل پیچیده سازمان خود و یا عرضه محصولاتی جدید و نوآورانه بر اساس شناخت نیازهای واقعی مشتریان شان می باشند.
  • افراد فعال و دلسوز که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با نگاهی نوگرایانه عاشق ایجاد تحول های عمیق و اثر بخش هستند و یا می خواهند مسائل مبتلا به در این حوزه ها را با رویکردی خلاقانه حل کنند.

همه این موارد بیش از آنکه با هم متفاوت و متمایز به نظر برسند، به هم شبیه هستند. کلید موفقیت همه آن ها حفظ وظایف میکروسکوپ ها است، پس از آن که تلسکوپ ها وظیفه شان را با نزدیک تر کردن آینده به خوبی انجام داده باشند. تفکر طراحی، رویکردی نوین به حل خلاقانه کسب و کار و زندگی است که فرد را به هر دو ابزار تلسکوپ و میکروسکوپ به خوبی مجهز می کند و برای صاحب این تفکر قابلیت های استفاده هوشمندانه و مناسب از این ابزارها را فراهم می سازد.

تفکر طراحی، تفکری خارج از چارچوب به منظور کشف راه حل و یا خلق گزینه هایی برای حل مشکلات و مسائل به جای روش های مرسوم از قبیل انتخاب بهینه از میان گزینه های مشابه موجود است. در این رویکرد، خلاقیت و روش های خلاقانه از انحصار گروهی خاص مانند طراحان در مراکز طراحی هنری و یا مهندسی خارج شده است. با این رویکرد همه و همه می توانند طراح باشند. فقط کافی است روشی را که طراحان در طراحی خلاقانه محصولات و خدمات جدید به کار می برند را بیاموزند و آن را در هر حوزه ای که با آن ها سرو کار دارند به کار برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *